به گزارش شهرآرانیوز؛ محله امامیه، یکی از محلات مهم منطقه ۱۰ شهری مشهد است که سالها با مشکلات متعددی در حوزه زیرساختهای شهری روبه رو بوده است. در تریبون مردمی شهرآرا که با حضور معاونان شهرداری منطقه ۱۰، اعضای شورای اجتماعی محله امامیه و تعدادی از شهروندان برگزار شد، موضوعاتی مانند مشکلات آسفالت، روشنایی معابر، توسعه فضای سبز، احداث اماکن ورزشی و اصلاح تابلوی معابر فرعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آسفالت نخستین دغدغه مطرح شده از سوی مردم بود. حامد علیمی، رئیس شورای اجتماعی محله امامیه با گلایه از وضعیت نامناسب آسفالت خیابانهای محله گفت: آسفالت در محدوده تقاطع میدان امامیه تا بولوار شاهد و همچنین معبر اصلی بین خیابان فلاحی ۵۰ تا ۶۰ نشست کرده است. این وضعیت اخیر نیست و سال هاست که وضعیت مناسبی ندارد. پیگیری کردیم به ما گفتند که باید شهرداری مرکز، بودجه اختصاص دهد.
رئیس شورای اجتماعی محله امامیه در ادامه بیان کرد: خودروها در این مسیرها دچار لرزش و تکانهای شدید میشوند. چندین بار درخواست دادهایم، اما هنوز این مشکل به طور کامل حل نشده است.
وی همچنین به وضعیت نامناسب برخی از خیابانهای فرعی اشاره کرد: مشکل آسفالت در کوچههایی مانند راستی ۳۱، راستی ۳۵، آیت ا... رفسنجانی ۵۱ و امامیه ۱/۶۸ بسیار جدی است.
برخی کوچهها حتی پانزده سالی است که آسفالت نشدهاند و نیاز به روکش جدید دارند. ما همچنان منتظریم که این مشکل حل شود.
به گفته او، درخواست معبر اصلی برای آسفالت در سال گذشته مورد موافقت قرار گرفته، اما هنوز برای اجرای آن اقدامی انجام نشده است.
رئیس شورای اجتماعی محله امامیه، در این دیدار به برخی از اقدامات انجام شده در سالهای اخیر نیز اشاره کرد و گفت: دیوارکشی و سامان دهی یک منزل مخروبه در انتهای خیابان امامیه ۶۸ که پیش از این به محل تجمع معتادان و زباله گردها تبدیل شده بود از جمله این اقدامات بود. ایجاد نظم ترافیکی در تقاطع خیابان راستی و امامیه ۵۶ که پیش از این محل وقوع تصادفات متعدد بود نیز دیگر پروژه اجرا شده در این محله است. در این راستا با نصب تجهیزات ترافیکی، این مشکل تا حد زیادی برطرف شد. نکته دیگری که رئیس شورای اجتماعی محله امامیه برای اجرای پروژهها به آن اشاره دارد درباره اصلاح فضای سبز برخی معابر خیابان رستگاری است. به گفته علیمی، به دلیل صرفه جویی در مصرف آب، بخشی از فضای سبز حذف شده است. تنها قسمتهایی که درخت وجود دارد، به صورت هدفمند آبیاری میشوند. تعویض و بهسازی جداول در تقاطع خیابان امامیه و شاهد به سمت میدان مادر که پیش از این به دلیل فرسودگی، سبب مشکلاتی در عبورومرور شهروندان شده بود، اصلاح روشنایی معابر فرعی از جمله مسیر بین خیابان راستی ۴۰ تا ۴۴ که به دلیل تاریکی، به محلی ناامن تبدیل شده بود، موارد دیگری است که رئیس شورای اجتماعی محله به آن اشاره دارد.
یکی دیگر از مسائل مهمی که در این نشست مطرح شد، نیاز به بهسازی فضای سبز و امکانات ورزشی محله است. به گفته علیمی، دو زمین بایر در خیابان امامیه ۶۸ وجود دارد که درختان آن فرسوده شده بودند. در مورد این دو زمین نیز اقدامات بهسازی آغاز شده و قرار است در آنها تایل کشی و فضاسازی صورت گیرد.
همچنین، برای خیابان راستی ۲۱ که به عنوان یک نقطه پرتردد در محله شناخته میشود، طرحی برای ایجاد فضای سبز و پارک محلی به تصویب رسیده است. وی در این باره گفت: محله امامیه نیاز جدی به فضاهای تفریحی و ورزشی دارد. آن طور که اعلام شده است احداث یک سوله ورزشی حوالی مسجد امام محمدباقر (ع) در دستور کار قرار دارد. این پروژه نیازمند تأییدیههای شهرداری و دریافت مجوزهای لازم است و امیدواریم با همکاری شهرداری منطقه، این موضوع به نتیجه برسد.
در ادامه این نشست، شهروندان به مشکلات مربوط به تابلوهای راهنما و وضعیت برخی معابر فرعی اشاره کردند. به گفته شهروندان برخی خیابانهای محله، مانند راستی ۳۵ و امامیه ۷/۶۶ با مشکل نبود تابلوهای راهنمای شهری روبه رو هستند. این موضوع سبب سردرگمی رانندگان و عابران میشود. عقیل قدرتی، معاون فرهنگی منطقه ۱۰ در پاسخ به درخواست مردم گفت: برای کوچههای فرعی نام گذاری شهدا خواهیم داشت و در این راستا این مشکل به زودی برطرف میشود.
در بخش پایانی تریبون مردمی، میرسعیدی، معاون اجرایی شهرداری منطقه ۱۰، ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت مردمی در بهبود وضعیت محله ها، گفت: مشکلاتی که مطرح شد، در دستور کار شهرداری قرار دارد. اما باید در نظر داشت که محدودیتهای بودجهای بر روند اجرای پروژهها تأثیر میگذارد. با این حال، تمام تلاش ما این است که با تعامل با شورای اجتماعی محله ها، اولویتها را شناسایی و اجرایی کنیم. وی همچنین درباره پروژههای آسفالت و پیاده روسازی این طور توضیح داد: برای سال ۱۴۰۴، برنامه بازسازی معابر و پیاده روهای برخی از نقاط شهری در حال تدوین است و در این راستا پیشنهادهای مردمی بررسی خواهد شد.
معاون اجرایی شهرداری منطقه ۱۰ افزود: به این نکته باید اشاره کنیم که اولویت مرمت روکش آسفالت با خیابانهایی است که حجم تردد بالایی دارند و به زیرساختهای شهری متصل هستند.